top of page
  • Forfatters billedeFlagermus Er Fisk

Indlæring og systemets holdninger.



Mange ser tilbage på deres skoleår enten som det levende mareridt eller tiden de blev klogere på arbejdsmiljøet på, men hvad med dem der ikke indlære på samme måde som andre.

Selv gik jeg ud af skolen i 2009 så jeg kan ikke sige meget om i dags skolegang, men jeg kan høre fra folk i min omgangskreds at det ikke er blevet meget mere accepterende over for folk der foretrækker at tegne eller lytte til musik så de bedre kan koncentrere sig om deres opgaver eller hvad der bliver fortalt. Selv havde jeg svært ved at koncentrere mig uden noget musik i ørene og en blyant i hånden, men dette var ikke tilladt, så min koncentrations var svær at fange og jeg skældte tit mig selv ud over at jeg igen nu bare sad og dagdrømmede med blikket rettet ud ad vinduerne, jeg kom for at lære og ikke for at få fortalt jeg var doven og uinteresseret, for jeg vidste da godt hvor problemet lå, men jeg fik ikke lov at forklare mig ordentligt for enten troede de ikke på mig eller også var undskyldningen "jamen hvis du sidder med dine høretelefoner på, vil resten af klassen bare det samme" og så var jeg den der forstyrrede, som de beskrev det. De opgav at tage mit tegnegrej fra mig, for hvis jeg ikke havde andet gik det ud over bøgerne der alligevel skulle skrives i, men de kunne stadig godt finde på at tage mine tegninger fra mig, krølle dem sammen og smide dem i skraldespanden foran klassen, hvorefter for at fortælle at de ville have min koncentration, hvilket som sagt jeg har nemmest ved med at kunne eksempelvis tegne, hvilket de gang på gang har fået fortalt. Men hvorfor er det at det skal være sådan her, når der er studier der også peger på at ens indlæring variere fra person til person, at skolesystemet alligevel er baseret på at alle lære bedst på samme måde, medmindre man er et problembarn eller psykisk syg.

Jeg er ikke i tvivl om at der skal ske nogle ændringer for ikke at skabe en fremtid der er mere fyldt med stressede unge og en psykiatri der eksplodere i flere angst tilfælde og folk med depression, blot fordi de ikke føler sig gode nok eller er blevet presset til over deres egne grænser.

Selv folk i kommunerne og psykiatrien bukker under for al den pres, hvor selve deres job handler om velvære og psykologi, og selv der sætter de pressede unge og folk i sygdoms forløb ud i arbejdsprøvning for at se med deres egne øjne hvad den enkelte kan holde til, hvilket i sig selv er en god ide, men som desværre også bliver misbrugt og resultere i at den enkelte ikke bliver lyttet ordentligt til. Men hvad indlæring andgår, jeg er ikke den der dømmer intelligens på boglig viden men derimod på hvad man ved om livet, om sig selv, folk omkring ens reaktioner og selvfølgelig hukommelse og sin evne til at kunne sætte ting sammen, men derved er boglig viden også vigtigt og det er rart at have viden omkring ting, men der er vigtigere ting at lære end noget af alt det man lærer i skolen du aldrig for brugt efterfølgende, her syntes jeg at der skulle være valgfag allerede fra folkeskolen, hvor eleverne i omkring 3 klasse vil få faguge hvor de vil gå igennem de forskellige fag der kan vælges som valgfag som ekstra viden om allerede grundlæggende fag som matematik, sprog og geografi og et kreativt fag som håndarbejde, sløjd, gymnastik eller billedkunst. For no shit skolen ville være så meget bedre hvis folk kunne lide deres fag og syntes de var nyttige for dem, og fik lov til at lære tingene på måder hvor alle arbejder som de bedst kan koncentrere sig. Halvdelen af min skoletid syntes jeg fagene var unyttige i forhold til hvad jeg ville med mit liv, ikke hele faget i sig selv men bagatellerne i det såsom at bruge år på at lære formskrift når ens skrift er læselig i forvejen, dette kunne være et ekstrafag i dansk. Kæmpe matematiske ligninger med fucking bogstaver i dem, dette kunne være ekstra fag i matematik. I Historie lærer man om hvordan verden så ud fra Danmarks synspunkt, men ikke fra de andre landes. I idræt var det holdsport eller løb, men ikke indlæring i kroppens anatomi, fitness og nutrition, dette burde der også være et fag for. Og så rent ud sagt hvad fuck sker der for obligatoriske kristendomstimer timer hvad fuck er det for noget pis. Dette fag burde generelt kaldes religion og handle om forskellige religioner og hvad forskellige trosretninger der er, alt fra de nordiske guder til satanisme til budisme til de Islamiske, Ægyptiske og spirituelle trosretninger og sammenhæng imellem religionerne samt ligheder, fordomme og brug og misbrug af religioner. I hjemkundskab syntes jeg vi lærte meget nyttige ting, men et ekstra fag i dette kunne være rart hvor man kunne lære mere om alternativer til kød og mejeri produkter, fordøjelse og det forskellige mads egenskaber på krop og sind, både i komplette fest retter til deserter og nem mad. Selv ved jeg ikke hvordan jeg kan ændre skole og arbejdes systemet ud over at skrive her eller fortælle mine meninger om hvordan vi kan skabe et bedre samfund til kommunen, men jeg ved det kan lade sig gøre, for mange steder prøver og det at prøve er altid en god start.

0 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


bottom of page