top of page
  • Forfatters billedeFlagermus Er Fisk

Udfald fra et narcissistisk forhold



Det er efterhånden nogle år siden jeg kom ud af et 13 års langt forhold med en person der gjorde alt for at have mig i sit greb og selvom jeg i mange år vidste forholdet var fyldt med manipulation er det først i løbet af de sidste års tid det er gået op for mig hvor narcissistisk hun var.

De ting hun gjorde ved mig har sat sig et stort præg på hvem jeg er i dag og hvordan jeg reagere i nogle situationer. Derfor er det vigtigt at huske at have et sundt forhold til, hvordan jeg for det bedste ud af hverdagen og sociale situationer, *en ting der er vigtigt uanset situation* men især efter at være kommet ud af et voldeligt forhold (psykisk eller fysisk) er det vigtigt, for at kunne holde hovedet oppe og ikke synke ned i selv bekymringer, overtænkning og fortrydelse.

Det har taget mig lang tid at acceptere min fortid, både fordi det ikke kun gik ud over mig at jeg var i såkaldte forhold, det gik også ud over min familie og mine venskaber og faktisk alle andre omkring mig både fra skolekammerater til de venner jeg kun kunne beholde i kort tid af gangen på grund af hendes formåen af at isolere mig fra andre. En ting jeg også har haft svært ved at se i øjnene, er hvad det i bund og grund har gjort ved mig selv og hvilke følger det har haft og erkende dem som en skade jeg har fået med mig fra forholdet som der skal arbejdes på så det kan leves godt med nu og i fremtiden.

Ting du blandt andet skal acceptere efter at være kommet ud af et narcissistisk forhold er. Accepter det der er sket, det er ikke din skyld, men du havde selv et valg i at blive.

Hvorfor blev du? hvorfor forlod du det?

Du skal have din selvtillid op, muligvis ud af isolationen og lære at stole på folk igen.

Du skal lære at spotte en narcissist så du ikke falder i samme forhold igen.

Du skal bearbejde dine mulige traumer fra forholdet.

Ikke at føle sig dum over at være blevet og givet undskyldninger til sine omgivelser om personen. Det er vigtigt at tage ansvar for din egen del af det, selvom det er hvad du helst vil skyde væk, da du selv valgte at blive, måske under trusler og angst for personen, men du havde en part i det ligesom du har den vigtigste rolle i at komme videre fra det nu. Personligt viste jeg godt at det var forkert at jeg blev i det så længe, jeg blev under forholdene trusler om selvmord og andre ting. Hun blev ved med at køre på min samvittighed ved eksempelvis at få tatoveringer efterfølgende af ordende "nu må du love mig aldrig at forlade mig nu jeg har den her tatovering" der repræsenterede mig eller at køre på min selvtillid via manipulation og ned krænkelse. Narcissistiske træk er mange ting og hende jeg var sammen med blev til en blanding af en narcissist og en diagociteret paranoid skizofren mani depressiv person. Det er min egen kunklusion at hun var/er narcissist, men samtidig er hun bekræftet manipulativ og beskrevet narcissistisk af andre end mig. Det vigtigste er også hvordan du kommer videre fra det.

5 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

コメント


bottom of page