top of page
  • Forfatters billedeFlagermus Er Fisk

Undertrykkede følelser


Dette er grunden til at jeg stadig den dag idag bliver angst i stedet for vred, denne behandling hvor du bliver fortalt at din vrede er en overdrivelse og at du skal styre dine følelser hver gang de kommer op til overfladen, det er en af de værste former for manipulation og styring, en anden person tager sig over dig. De fortæller dig at du ikke har ret til at sige fra og blive vred over at være blevet uretfærdigt behandlet.

Uden tvivl de vil fortælle dig det på en vred måde, for du har uretfærdiggjort dem ved at blive vred over noget og trods alt må du ikke glemme at kun de har retten til at blive vrede eller sårede over noget og de har fuld ret til at vende dig den kolde skulder og give dig en lektion i hvor overdrevet, forkert og langt ude din vrede er.

Konsekvensen af at blive behandlet sådan er at du vender dine følelser indad og lære kun at vise de følelser den anden vil se, du gør dette i et forsøg på at beskytte dig selv og ikke miste denne person eller for ikke at blive mishandlet på andre måder. (Tortur har mange former)

Dette gør at du bliver ustabil i dine følelser da du undertrykker dem og nægter dem frem i lyset, du omfavner simpelthen ikke dig selv og dine fornemmelser, følelser og intensioner, hvilket knækker din sjæl, din selvtillid og troen på dine egne intensioner og rettigheder.

Det kan føre til vredes udbrud for kraftige til at du føler du har kontrol over dig selv, da følelser har en måde at komme frem i lyset på en eller en anden måde.

Personligt ved mig kom denne undertrykkelse af mine følelser til syne via. voldsepisoder, panikangst og misbrug af substanser.

Da de fleste basale følelser blev nægtet for at træde i karakter som den "perfekte" ven, partner eller som i virkeligheden undersåt.

Mange der har været i et narcissistisk forhold oplever dette og døjer længe efter med tvivl på hvordan de selv skal reagere ude i verden, folk der råber kan virke helt overdøvende og strømme ens omgivelser væk til en blur, for man har jo ikke haft ret før i tiden til at føle noget negativt der kunne beskytte en selv og nu lukker din krop bare ned og dine tanker går i kaos, også selvom det ikke var dig der blev råbt af eller at det der blev råbt om var positivt. 

Din krop er i bered position selv år efter psykisk terror og du kan stadig fange dig selv i at tænke om det mon virkeligt var dig der var noget galt med, at det var dig der gjorde noget forkert og havde brug for den irettesættelse, måske endda ligefrem fortjente den.

Når jeg kogte over briste punktet i de første 6 år af mit forhold sendte jeg min misbruger på hospitalet, og selvom vold ikke er acceptabelt var det, det eneste tidspunkt jeg følte at jeg havde noget at skulle have sagt selvom ingen ord blev udgivet.

Dette blev i sidste ende også vendt imod mig da min misbruger begyndte at sende sig selv på hospitalet for at tage den følelse fra mig og give mig dårlig samvittighed over hvordan jeg dog kunne gøre det, og narcisister elsker opmærksomhed og hun lærte at når du har en brækket arm eller forstuvet en fod er folk rare ved dig, så hvis ikke jeg havde så gjorde hun selv så hun havde forbinding på mindst 1 gang om året i 6 år. Dette stoppede da folk mere gav udtryk for "nu igen" end "hvor er det synd for dig."

Idag kan jeg stadig have dårlig samvittighed over at have sendt en person der misbrugte mig på hospitalet flere gange, for uanset hvor godt det føltes dengang når jeg følte mig lidt stærkere, så retfærdiggør det ikke at jeg gjorde det selvom det var en form for selvforsvar og mange af de ting sidder stadig i baghovedet, for hvis der en dag skulle opstå en sag imellem mig og hende sidder den tanke og lure at hun har beviser for at det var mig der var modbydelig og jeg har kun mine minder og "påstande"

Men hvordan kommer du så ud af denne undertrykkelse af dine følelser efter endt forhold.

Det gør du ved at acceptere dem, dine følelser er en del af dig og dine oplevelser har formet dig, nogen følelser skal du helt finde frem igen og turde stole på.

Hvis du har angstanfald skal du opdage dine triggere og gøre noget ved dem og forstå dem så du kan forhindre dem og komme videre.

General angst følger også tit med og igen find dine triggere og hvor din angst udløses og arbejd med dem, stil dig selv over for dem og træk dig når du har brug for det, dine følelser fejler intet og du skal lære at stole på dig selv og dine intentioner igen.

Nogen har brug for at forstå narcisten bedre for at forstå hvad der er blevet gjort mod en og for at have noget at forholde sig bedre til.

Det kan være svært at stole på sine følelser igen og finde sin indre styrke frem, men dine følelser er sunde at have og skal ikke gemmes under et falsk smil og et håndtryk.

Lær at turde sige din mening igen og deltage i samtaler, træk dig hvis det bliver for ubehageligt.

Selv undgår jeg helst enhver diskussion da det er min trigger, men her burde jeg deltage og vise min stemme mere når jeg finder mig selv i en situation hvor noget skal diskuteres, for uenigheder er en del af livet og de skal snakkes om for at finde en løsning, og den løsning er ikke at du trækker dig fordi du frygter at fortælle at du altså ikke er så vild med ideen om ris til aftensmad eller hvad det nu handler om. Lær at diskussioner ikke nødvendigvis betyder noget negativt eller at de ikke længere har en efterfølgende straf for at du ikke har samme mening om noget.

Det hjælper at komme ud i verden igen og få sunde relationer og lære at sige fra over for dårlige. Træning hjælper på selvbilledet da aktivitet gør alt godt for mindsettet. Lær at være i dig selv igen og dine beslutninger, lav det mad du vil have og gå den tur du har tænkt på, lær at elske dig selv for verden er så meget mere værd når du arbejder på at få det bedre og har det godt!

6 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Commentaires


bottom of page